Poetyka i artyzm w reklamie

post details top
post details top
Poetyka i artyzm w reklamie

Reklama nie zawsze jest płytką formą zachęcenia do kupna czegoś. Znamy bardziej wysublimowane formy promocji, takie jak na przykład plakat artystyczny. Stosuje się go najczęściej do zaproszenia na jakieś wydarzenie kulturalne – spektakl, przedstawienie, koncert, festiwal, pokaz, wystawa. Taki plakat ma przede wszystkim zachwycać estetyką oraz formą graficzną. Jest to artystyczna forma przekazu. Na takim plakacie znajdują się podstawowe informacje sprowadzone do niezbędnego minimum. Często plakaty artystyczne adresowane są do konkretnej grupy docelowej społeczeństwa. A dzięki zastosowaniu odpowiednich technik odbiorca wykazuje poczucie tożsamości z daną grupą. To poczucie jest dowodem na spełnienie intencji reklamy. Komunikacja przebiega za sprawą formy graficznej, która jest tekstem kulturowym. Taki plakat, aby spełnił swoją rolę musi być duży i widoczny. Barwy powinny być wyraziste, nasycone, kontrastowe.


Zamieszczany na ulicy daje możliwość przyjrzenia się mu z bliska. Poetyka i artyzm wykorzystywany w reklamie opiera się, oprócz pobudzenia bodźców wzrokowych, na wykorzystaniu emocji odbiorcy. Balansuje zatem na granicy poczucia smaku i wulgaryzmu – przekaz jeśli będzie oryginalny zostanie zapamiętany przez odbiorcę. Taki plakat może być umieszczany w miejscach, gdzie tłoczą się ludzie czekający na coś, np. autobus, pociąg, w poczekalni u specjalisty. Takie miejsca dają odbiorcy czas na przeanalizowanie oraz przyglądnięcie się. Świetnym miejscem na zamieszczenie takiego artystycznego plakatu są puby, kawiarnie czy gabloty, które ochronią plakat przed intruzami chcącymi go zerwać.

Comments are closed.